חוק משכנתא 90% בערבות המדינה

היום (ד') צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה, לאשר את חוק משכנתא 90% בערבות המדינה.

החוק שהוגש ומקודם ע"י חברת הכנסת אורלי לוי – אבקסיס, מבקש לתת הזדמנות גם למי שאינו יכול להשיג הון התחלתי של 30% מערך הדירה, ולאפשר להמון זוגות ויחידים לרכוש דירה.

 

היום בישראל 2017 רכישת דירה ממוצעת עולה למעלה מ – 150 משכורות ממוצעות, שזו עלות חסרת תקדים בעבר של מדינת ישראל.

 

על מנת לקבל היום משכנתא, צריכים לגייס הון התחלתי של 25% - 30% מערך הדירה, כלומר אם מדובר בדירה ממוצעת שעולה כיום כ – 1.4 מיליון ₪, צריך לגייס הון התחלתי של למעלה מ- 400 אלף ₪. סכום גבוה לכל הדעות, שרוב הצעירים ממשפחות מרובות ילדים, מהפריפריה או שאינם בני עשירים, ולהורים אין אפשרות לסייע להם לא יצליחו לגייס.

 

משקי בית רבים חיים היום בשכירות כיוון שאין ביכולתם לרכוש דירה. מדובר לא רק באוכלוסייה מוחלשת, אלא גם באוכלוסייה ממוצעת, ששני בני הזוג עובדים ומשתכרים יפה. הם משלמים בכל חודש שכ"ד שגובהו לעיתים גבוה מסכומי החזר משכנתא, אך אין להם ברירה כי אין באפשרותם לגייס את ההון ההתחלתי על מנת לקבל משכנתא.

 

"לכן אני מקדמת את החוק הזה, על מנת לאפשר לכל אותם אנשים – זוגות צעירים, משפחות ויחידים שמוציאים כל חודש סכומים גבוהים על שכ"ד, להגשים חלום ולרכוש דירה משלהם. דירה היא לא פנטזיית ילדות, לא מותרות ולא פינוק" כותבת היום חברת הכנסת אורלי לוי – אבקסיס, בפוסט מרגש בעמוד הפייס בוק שלה.

 

 ח"כ אורלי לוי - אבקסיס: "דירה היא לא פנטזיית ילדות, לא מותרות ולא פינוק. רכישת דירה זו החלטה כלכלית נכונה, אם אנחנו רוצים לדאוג לעתיד ילדינו".  צילום: מתוך אתר הכנסת. 

 

עוד מוסיפה לוי- אבקסיס בפוסט: "במציאות הקיימת בישראל 2017, כשהשכר תקוע יחסית כבר שנים ומחירי הדיור לעומת זאת ממשיכים לזנק, רכישת דירה היא החלטה כלכלית נכונה. אם אנחנו רוצים לדאוג לעתיד ילדנו, ושתהיה לנו אפשרות להשאיר להם איזשהו חיסכון לעתיד, רכישת דירה זו הדרך. בנוסף ויותר מזה, כל עוד השכר תקוע, הוא אינו מאפשר לאנשים לחסוך, בצורה שתאפשר להם פנסיה מכובדת הזהה למשכורות שלהם כיום. דבר שיקשה עליהם לעמוד בתשלומי שכ"ד בזמן שיפרשו".

 

חוק משכנתא 90% אומר דבר מאוד פשוט, תציגו הון התחלתי של 10% מערך הדירה, סכום שכבר אפשר לעמוד בו יותר בקלות, ותקבלו משכנתא על הסכום שנותר.

תחליפו את שכר הדירה בתשלומי משכנתא, סביר להניח שלרוב משקי הבית זה יעלה פחות, מה שישאיר עוד סכום חודשי למחייה השוטפת של המשפחה, ויקל על אורח החיים הלא פשוטים ולא זולים בישראל.

 

לבנקים זה לא יעלה יותר, הם עדיין יישארו באחוז סיכון של שני שליש מערך הדירה, מי שיגשר על הפער היא המדינה, שתיקח סוף סוף אחריות ותאפשר לאוכלוסייה שעובדת ומשלמת מיסים להגיע אל חלום הדירה.